W Krakowie działa kilku operatorów, oferujących komercyjne krótkoterminowe wypożyczenia hulajnóg elektrycznych. Dzięki temu można po mieście poruszać się szybciej i sprawniej. Ale wymaga to też od użytkowników przestrzegania pewnych zasad i norm współżycia społecznego.
Umowa między firmami a miastem
Prywatne firmy, wynajmujące hulajnogi elektryczne, podpisały umowę z miastem, w których zobowiązały się do współpracy przy utrzymaniu porządku z hulajnogami na określonym terenie Krakowa (patrz mapa poniżej):
- po pierwsze – ponoszą one opłaty za wykorzystywaną na swoją działalność przestrzeń – za wynajem miejsca pod punkty mobilności, czyli miejsca parkowania hulajnóg. Takich punktów wyznaczonych w Krakowie jest obecnie ponad 300 i tylko tam, w tym obszarze miasta, można zgodnie z prawem pozostawiać pojazd po zakończeniu podróży. Tam też hulajnogi czekają oczywiście na kolejnych użytkowników. Każdy z tych punktów ma ściśle określoną pojemność (w sztukach), dzieloną sprawiedliwie między operatorów.
- po drugie – firmy płacą za relokowanie, czyli przeniesienie lub przewiezienie swojej hulajnogi, jeśli ta zostanie porzucona przez użytkownika poza punktem mobilności (znów podkreślmy: wewnątrz określonego terenu miasta).
Jak zgłaszać źle zaparkowane hulajnogi?
Hulajnogi zaparkowane w objętym relokacją obszarze poza wyznaczonymi punktami mobilności (nawet jeśli stoją tuż obok) można zgłaszać poprzez wysłanie zdjęcia wraz z opisem lokalizacji na adres mailowy
więcej informacji: https://ztp.krakow.pl/miasto-15-minutowe/hulajnogi-elektryczne